Trójpunktowy układ zawieszenia

Trójpunktowy układ zawieszenia  

Trzypunktowy układ zawieszenia to nieodzowny element każdego współczesnego ciągnika. Wynaleziony został już prawie 100 lat temu. Pierwsze pojazdy rolnicze o napędzie parowym cechowała ograniczona funkcjonalnością przy pracach w polu. Najczęściej wykorzystywane były do pochłaniającego dużo energii i czasu zabiegu, którym była orka. Późniejszy rozwój konstrukcji pojazdów rolniczych sprawił, że można było łączyć je z maszynami o różnym przeznaczeniu. Szybko zauważono zalety maszyn zawieszanych w porównaniu z maszynami przyczepianymi. Zawieszane charakteryzowały się niższym ciężarem i zapewniały agregatowi większą zwrotność, ciężar maszyny zawieszonej na ciągniku rolniczym jest przenoszony na koła napędowe, polepszając tym samym właściwości trakcyjne. Funkcjonalność takiego rozwiązania wymagała jednak zastosowania systemu, który pozwoliłby na szybką i płynną zmianę wysokości położenia maszyny. Prace nad stworzeniem takiego układu podjął w latach 20. XX wieku Harry Ferguson. W 1925 roku konstruktor uzyskał patent na hydraulicznie sterowany trzypunktowy układ zawieszenia narzędzi. Układ ten miał już regulacją siłową, która umożliwiała zmianę zagłębienia pługa w zależności od jego oporu. Trójpunktowy układ zawieszenia według koncepcji Fergusona przetrwał w zasadniczej formie do dnia dzisiejszego, naturalnie projekt nie ominęły liczne modyfikacje i modernizacje. Do podstawowych zadań trzypunktowego układu zawieszenia należy między innymi: umożliwienie płynnego zagłębienia, zmiana wysokości położenia zawieszonej maszyny względem ciągnika, zyskanie położenia transportowego czy też zapewnienie stabilizacji maszyny względem ciągnika.

W tej kategorii nie ma produktów.